Leopold Gottlieb
Drohobycz, Lengyel ország, 1883 - Párizs, 1934
Leopold Gottlieb lengyel festő (nem keverendő össze Adolph Gottlieb amerikai absztrakt expresszionista festővel valamint Maurycy Gottlieb, szintén lengyel festővel sem!) Domináns XX. Századi festő, Krakkó-ban tanult 1896-tól 1902-ig egy képzőművészeti iskolában, majd Münich-ben fejezte be tanulmányait 1903-ban. 1906-ban Gottlieb elfogadott egy állást a Bezael-i Képzőművészeti Főiskolán, Jeruzsálamben ahol különféle festői technikákkal ismertette meg hallgatóit. 2 ével később Párizsba költözött és műveit elkezték kiállítani. A Salon d'Automne-ban, a Salon des Independants-ban és a Societe Nationale des Beaux-Arts-ban is megtekinthetőek voltak a munkái. Ebben az időben több más nagyvárosban is láthatóak voltak Gottlieb festményei, volt kiállítás Berlinben, Barcelónában, Bernben sőt a szecesszió egyik fővárosában is, Bécsben. Mikor kitört az első világháború Leopold visszatért szülőföldjére és a hadseregben harcolt. A háború után is Lengyelországban maradt és itt is kiállításra kerültek művei többek között Varsó-ban és Krakkó-ban. Gottlieb az egyik vezető alakjává vált egy lengyel művészeti mozgalomnak a ”Rythme”-nek. 1926-ban visszköltözött Párizsba és utolsó éveiben főleg a Salon de Franc-ban valamint a Galeries des Quatre Chemins- ben állították ki munkáit. Leopold Gottlieb mind festett mind rajzolt portrétanulmányai miatt méltán vált híressé.
Rövidke hírek amiket úgy kapartunk össze :)
A www.bbc.co.uk audio intrerview-jai között fellelhető többek között Andy Warhol, Salvador Dalí valamint Francis Bacon válaszai is a riporter idiótábbnál idiótább kérdéseire.
Idézetes helyecske:
„Egy leányka és egy pohár bor meggyógyítanak minden nélkülözést, s ki nem iszik s nem csókol, az annyi mintha halott lenne.”
Goethe
„A pontos megfigyelés erejét gyakran hívják cinikusságnak azok, akik nem értették meg azt.”
Shaw
Ham-Ham: finom kultúrkaja:
A facsiga
Volt egy filozófus, aki mindig arra tekergett, ahol gyerekek játszottak. S ha látott egy gyereket facsigával, máris lesbe állt. Alig pördült meg a facsiga, a filozófus űzőbe vette, hogy elkapja. Nem bánta, hogy a gyerekek lármáznak, és megpróbálják távol tartani a játékszertől, és ha elkapta a még pörgő facsigát, boldog volt, de csak egy pillanatig, aztán a földre dobta, és ment tovább. Azt hitte ugyanis, hogy bármely apróság felismerése, tehát például egy pörgő facsigáé, elegendő az egyetemes érvényű felismeréshez. Ezért nem a nagy problémákkal foglalkozott, azt nem találta gazdaságosnak. Ha a legapróbb csekélységet felismerjük, mindent felismertünk, ezért foglalkozott kizárólag a pörgő facsigával. És valahányszor látta a játékszer megpörgetésének előkészületeit, reménykedni kezdett, hátha most sikerül, s ha a facsiga pörgött, lélekszakasztó üldözése közben bizonyossággá vált a filozófusban a remény, ám ahogy ott tartotta kezében az ostoba fadarabot, elémelyedett, és a gyerekek kiáltozása, amit addig nem hallott, de most fülébe hatolt, elűzte; tántorgott, akár a facsiga az ügyetlen ostor nyomán.
Franz Kafka
PIROS PIPACS SÁRGA SZÁRON
Piros pipacs sárga száron, Cigarettám parazsa, Kéken kanyarogva, szállón Kígyózik a magasba.
Szürke hamva, már kihűlve, Szertehullik könnyedén. Percnyi otthonomban ülve, Gondtalan melegszem én.
Éltem könnyű füstje szálljon! Már nem bánom, bármi volt. Ködbe rejtezett a távol, - Mit remény! Mit bánatom!
Mindenünk mulandó-álnok, Füst a kéjünk és a búnk; S szabadságról szőve álmot, Mosolyogva hamvadunk.
Innokentyij Fjodorovics Annyenszkij
Tartalom |